Seminarer
Taizé-kor – tirsdag-onsdag kl 15.30
Vi er glade for at Ulla Käll er med igen og står for Taizé-koret, som vil lede os gennem aftenbønnen hver aften.
Velkommen til at tilmelde dig til Taizékoret på Korsvej Forum!
Sangere og musikere får tilsendt liste med sangene, når Forum nærmer sig. Der findes øvefiler på hjemmesiden til Taizé (www.taize.fr). Det er ikke et krav at kunne læse noder. Alle sangene kan også findes på YouTube.
En del af at tilmelde sig Taizékoret er at have øvet sangene forud for Forum, så de er kendte til workshoppen om tirsdagen. Vi øver samspil, når vi mødes tirsdag 7. juli kl. 16. Hvis vi har brug for at øve mere, mødes vi også onsdag eftermiddag.
Musikere får noder, når vi mødes på Forum. Når musikerne mødes, beslutter vi hvor mange instrumenter, som kommer til at være med til aftenbønnerne. Det er vigtigt, at du er med til alle Taizébønner om aftenen, når du er med i Taizekoret. Ved tilmelding som sanger eller musiker i Taizegruppen, kan du evt. skrive, om du har lyst til at læse bønner/tekster til Taize-bønnerne. Har du spørgsmål, så tag kontakt til mig på ullakristinakall(at)gmail.com.
/Ulla Käll
Skab en labyrint – tirsdag-fredag kl 15.30
Labyrinten er et gammelt kristent symbol, som blev brugt meditativt som en mini-pilgrimsvandring for dem, der ikke havde tid eller penge til at gå en af de store pilgrimsruter.
Vi har mulighed for at bygge en labyrint på den høj, der ligger på Ådalen. En opgave for både voksne og børn. Labyrinten skal bygges af små sten, som fordeles på markerede labyrintgange på græsset, og stampes ned i jorden med en vibrator. Stenene bæres op i spande fra pladsen nedenfor højen, og her kan alle hjælpe til – store som små….
Tirsdag eftermiddag er der et seminar om labyrinter og den betydning de har haft og har i den kristne tradition. Det vil pilgrimspræst i Viborg Stift Christian Kjær Bjerre fortælle om.
Onsdag og torsdag bygger vi labyrinten med Malene Bruun som tovholder, og så kan vi bruge labyrinten sidst på ugen.
Troens sprog og praksis – onsdag kl. 13.30
Henrik fra ‘Det lille Refugium’ på Helgenæs vil dele nogle bidder, spørgsmål og inspirationer fra sin vandring. Der vil også være plads til refleksion.
Hvordan give troen et nyt sprog og praksis i vores tid? Er troen mere end den teologi og doktriner, som den vestlige kirke har formuleret gennem århundreder? Er Romerbrevet det mest centrale i forståelsen af troen og frelsen? Er Salmernes bog og Højsangen med dens dragende kærlighed og poesi bare et supplement? Hvad er menneskets aller dybeste længsel? Er der et sprog i Biblen og i livet, som kan møde os på dybet, og som kan være en kilde til evigt liv, en kilde fyldt med kærlighed, nåde, fred og glæde – en kilde til samfund med Gud?
Henrik og Elisabeth Lausten Madsen, som driver ‘Det lille Refugie’ på Helgenæs står for seminaret.
Biskop aerobic – onsdag kl. 15.30
Vi glæder os til at Sunniva Gylver kommer og deler ord og tanker med os til formiddagssamlingerne på årets Forum. Sunniva forkynder ikke kun. Hun har i mange år været aerobic instruktør, og inviterer til en omgang ‘Biskop aerobic’, hvor vi får rørt hele kroppen. Tempoet er friskt, så der er garanti for sved på panden.
Det nye Kairos-dokument – onsdag-torsdag kl. 15.30
Et råb om håb.
I en mindre gruppe samtaler vi om det nyligt udgivne dokument: ”Kairos Palæstina. Et sandhedens øjeblik. Tro i en tid med folkedrab”. Dokumentet er et økumenisk initiativ, der er forfattet af de palæstinensiske kristne kirker i Israel/Palæstina: katolske, ortodokse og protestantiske.
Målet er at lytte til indholdet i dette åbne brev fra de kristne brødre og søstre i et ”råb om håb”. De kristne er trængt og truet under den israelske besættelse, som er i alliance med USA, der ifølge Pentagon er i krig for Jesus. Hvordan er det at være i den modtagende ende af denne teologi/ideologi?
Vil man deltage, er det vigtigt at have læst dokumentet på forhånd. Du kan finde det HER.
Richard Krag er tovholder på seminaret.
Om at leve analogt – torsdag kl. 13.30
Vi får besøg fra Analog Netværket, som er en bevægelse, der arbejder for fysisk samvær, fællesskab og borgerrettigheder.
Analog Netværket er en forening, stiftet i maj 2025. Vi er en bevægelse, som fokuserer på udfordringerne med digitalisering, og som går ind for muligheden for at leve et analogt liv i Danmark. Vi arbejder for fysisk samvær, fællesskab og borgerrettigheder, og vi har et joint venture samarbejde med Analogiseringsstyrelsen.
Vi er ikke en anti-bevægelse, men ønsker at alle skal have en ligeværdig plads i samfundet – med eller uden digitale devices ved hånden. Vi er ikke imod teknologi, vi er ikke parti-politiske, og vi er ikke tilknyttet nogen religiøs overbevisning. Vi udvikler vores idéer sammen, og alle er medskabere uagtet digital kunnen.
Eksempler på analoge projekter er borgerrettigheds-aktivisme for nemmere adgang til brug af ikke-digitale betalings-, transport- og kommunikations-løsninger, fællesskab med samvær og aktiviteter, krea-projekter mm.
Kom og hør mere om at leve analogt.
/Anders fra Analog Netværket
Bøn i bevægelse – torsdag kl. 15.30
Hjertet spør dig, skal vi ha følgeskab fra hoved til krop?
Velkommen til en nænsom meditationsform, hvor du inviteres til, at bede med hele dig. Ved hjælp af langsomme, gentagne bevægelser guides du nænsomt med få ord. Kroppens bevægelser er en hjælp til at komme til stede sammen med dig selv og i Guds kærlige nærvær. Det kræver ingen forkundskaber at deltage.
/Lene Myhre, bønneleder i Bøn i Bevægelse
Generalforsamling m/ kig til festivalen i 2027 – fredag kl. 13.30
Det er et stretch at kalde generalforsamlingen for et seminar, men i år er vi så heldige at få besøg af Hilda Kristine fra Korsvei i Norge, som vil inddrage os i processen med at skabe festivalen til 2027. Kom og giv dit input med – og hør hvordan vi arbejder i Korsvej DK.